Wednesday, April 8, 2009

ikhlas + ego..

hellow fellow friends.. today saye nak berkongsi tentang keikhlasan, ramai antara kite xsedar yang mana, kite tidak menghargai orang yang rapat dengan kita. sebab dah telampau biasa sehinggakan kita tak sedar yang kita dah mengabaikan rasa menghargai orang yang rapat dengan kita itu. Adakalanya, apabila orang yang baru menghampiri kita dan berkelakuan baik sikit dengan kita. terus kita cop.. perh die ni sgt jujur+ikhlas+baik+boleh diharap+dan apa sahaja lah..(yang baik2 belaka sedang kan kita bru kenal die, beberape ketika sahaja.) dan apabila orang yang lama kita kenal nih yang sememangnya IKHLAS mmg kita takkan sedar kerana dah biasa.. seterusnya tidak dihargai lagi.. contohnya..

seorang tuh selalu berhubung dengan kawan, setiap kali jumpa.. mesti ade pertanyaan begini.. family sume ok?? mk ko sihat??? die pun reply.. ok sume ok...

pada satu hari.. katakan lah mak org tu sakit.. dan pada masa yang sama.. yang selalu tanya tuh busy, than ade kawan lain yang baru je kenal.. eh mak ko dah sihat?? lepas tu die pun reply la.. dah ok skit..(sambil mengeliat2 manje)

lepas tu yang org mak nye sakit nih pun bercerita dengan insan yang selalu die jumpa dengan ayat begini.. eh hari tu mak aku sakit.. die lah orang pertama tanya mk aku dah ok ke blom.. xde org lain la tanye pasal mak aku..(gile tak sedar ke???)

hellow selama nih mak ko xsakit.. yang insan biase ko jumpa tu dok tanya ko buat xhirau pun, dah la xhirau xucap terima kasih pulak sebab ambik beratkan??? itu la manusia bila kita rapat dengan insan tersebut, semua lupa.. keihlasan, ambil berat(kadang2 dianggap penyebok jgk, padahal org mmg ambik berat kn), baik, baik hati, xpernah sakit kan hati, sume dah lupa dah... ade kah insan mcm ni kite perlu tinggalkan?????? xpernah nak hargai???? adekah manusia begini akan sedar,mungkin tidak kerana egonya sangat la tinggi..(lebih tinggi dari menara kat dubai)

ok start cerita pasal ego... ego ni datang apabila.. kita ni senang, berjawatan tinggi, kita selalu berdamping dengan orang2 berpangkat dan lain2. kadang2 kita ni bukan somebody pun sehinggakan kite perlu memiliki ego yang sangat tinggi.. sehinggakan apabila buat salah, tapi tidak punya rasa bersalah langsung. sebab mungkin dengan alasan.. dah memang nasib insan yg nk kena tuh, memang ajalnya, menggunakan segala2 untuk menepis kesalahan diri, sehingga tak SEDAR DIRI LA... sedang kan kita ade la KOSONG... dan mungkin juga sebab kita nih mempunyai backup agak kuat+kaya..dan apa saja yang menyebabkan diri ini diselubungi ego.. sehingga satu hari kalau dah jatuh baru la kita sedar yang mana. kita ni ade lah KOSONG. dan pada saat itu sebenarnya kita telah dibenci oleh orang ramai kerana sikap kita yang ego yang lepas. apasalahnya kalau kita bersalah, mintak maaf la.. bukan jatuh maruah pun, ia menambah kan rasa hormat keatas diri lagi pada diri. percaya lah hidup dengan keegoan tidak ada yang menguntungkan. Dunia ni bulat dan penuh dengan karma.. hari kite senang dan memandang rendah keatas orang lain.. esok lusa belum tahu.... jadi jangan la mempunyai sifat sangat ego..

*entry ini untuk musabah diri sendiri dan orang yg membaca ok. dan sifat PERASAN itu pun tidak bagus ye. =)

orite chowsinchee..

4 comments:

jajaOHgon said...

Dik.. Aku nak jemput ko datang makan satey Hj Sahmuri kul 8mlm pada 17 April sempena hari jadi jijot... tempat bekumpul kat umah aku ehh... pastu baru pegi together2... jgn lambat nanti kena tinggal... hihihihi :P

nurasyiqinabas said...

huhu..insaf la bce blog nih..pedas sungguh rasenye..hehe

JajaOHgon said...

oit dik... angan lupe taw... 17hb nie kul 8mlm...hihihi

adakah aku seorang manusia yg ego?
adakah aku seorang manusia yang tak menghargai orang lain?
adakah aku seorang yang tidak ikhlas tapi bekerja di takaful ikhlas?
arhhh semuanya bermain dikotak minda... hahahahahaha :P

MC~PHAT DONALD said...

ghahahahhaha.. aduh.. xbleh bla.. heheheheh